3 vinkkiä Google Analyticsin käyttöön: näin opit lisää verkkosivujesi käyttäjistä (Osa 2/4)
Tämä on toinen osa Google Analytics -oppaasta, ensimmäisen osan löydät täältä. Tässä osassa kerron kolme vinkkiä, joiden avulla opit lisää verkkosivujesi käyttäjistä. Näitä tietoja kannattaa käyttää esimerkiksi verkkosivujen jatkokehityksessä tai markkinoinnin tukena.

1. Mitä kautta käyttäjät päätyvät verkkosivuillesi?
Klikkaa Hankinta → Kaikki liikenne → Liikenteen lähde / tulotapa.
Tällä sivulla näkyy listattuna eri ”lähteet”, joista käyttäjät ovat saapuneet verkkosivuillesi. Eli esim. Google, Bing, Facebook tai joku toinen verkkosivu, jossa on linkki sinun sivustollesi.
Pro vinkki: Jos haluat seurata esimerkiksi meilitse lähettämiesi linkkien klikkauksia Google Analyticsissa, voit lisätä linkkiin esim. &utm_source=email rimpsun perään. Kun joku klikkaa tätä linkkiä meilissä, näkyy se Google Analyticsissa määritteellä ”email”. Täällä on Googlen työkalu jolla voit helposti tehdä kustomoituja linkkejä.
Klikkaa Hankinta → Kaikki liikenne → Viittaukset.
Tällä sivulla näkyy listattuna pelkästään verkkosivut, jotka sisältävät linkin verkkosivuillesi ja joiden kautta käyttäjä on päätynyt verkkosivuillesi.
2. Millä hakusanoilla käyttäjät löytävät verkkosivuillesi?
Klikkaa Hankinta → Kampanjat → Maksuttomat avainsanat.
Tällä sivulla näkyy listattuna avainsanoja, joilla käyttäjät ovat löytäneet sivusi hakukoneissa.
3. Millaisilla laitteilla verkkosivujasi selaillaan, mistä maasta ja mitä sukupuolta he ovat?
Millä laitteella? Klikkaa Yleisö → Mobiili → Yleiskatsaus. Täältä näet käytetäänkö verkkosivujasi pääasiassa kännykkällä, tabletilla vai muilla koneilla.
Mistä maasta tai kaupungista? Klikkaa Yleisö → Geo → Sijainti. Täältä näet mistä maasta kävijät ovat. Voit valita ”ensisijaiseksi mittasuhteeksi” taulukon yltä myös kaupungin, maanosan tai mantereen.
Minkä ikäisiä ja mitä sukupuolta käyttäjät ovat? Klikkaa Yleisö → Demografiset tiedot → Ikä / Sukupuoli.
Tutkittuasi verkkosivujesi tilastoja, saat toivottavasti ideoita miten jatkokehittää verkkosivujasi tai voit käyttää tietoja esimerkiksi markkinoinnin tukena. Seuraavaksi voit lukea osan 3 täältä.
Otathan yhteyttä jos tarvitset apua Google Analyticsin kanssa tai tarvitset apua verkkosivujesi kehityksessä!