2 vinkkiä Google Analyticsin käyttöön: opi mitä käyttäjät tekevät verkkosivuillasi (Osa 3/4)
Tämä on kolmas osa Google Analytics -oppaasta, ensimmäisen osan löydät täältä ja toisen osan löydät täältä. Tässä osassa kerron kaksi vinkkiä, joiden avulla opit lisää siitä mitä verkkosivujesi käyttäjät tekevät verkkosivuillasi. Näitä tietoja kannattaa käyttää esimerkiksi verkkosivujen jatkokehityksessä.

1. Tutki kuinka kävijät siirtyvät sivulta toiselle verkkosivuillasi

Klikkaa Käyttäytyminen → Kävijän kulku
Tällä sivulla voit tutkia kuinka käyttäjät siirtyvät eri sivuilta toiselle. Ylhäältä alaspäin on erikokoisin osioin kuvattu sitä, kuinka suuri määrä käyttäjistä siirtyy sivulta toiselle. Nämä siirtymiset kuvataan ”polkuina”. Voit klikata osiota ja valita ”Korosta liikenne täältä” nähdäksesi tietyn polun kaikki siirtymät selvemmin. Oheisessa kuvassa on Muuksin verkkosivuilta etusivu osio ja siihen liittyvät eri polut. Kuvasta näkee miten käyttäjät ovat selailleet esimerkiksi portfolio-sivuja. Päätyvätkö sinun verkkosivujesi käyttäjät sinne minne haluaisit heidän päätyvän? Onko sinulla esimerkiksi uutiskirjeen tilaus jollain tietyllä alasivulla? Tällä Google Analyticsin sivulla voit tutkia löytävätkö käyttäjät sisältösi kuten haluaisit.
2. Tutki poistuvatko käyttäjät liian aikaisin verkkosivuiltasi
Kun katsot tarkemmin oheista kuvaa, huomaat vihreän osion oikeassa laidassa punaisen ”polun”, se kertoo kuinka moni käyttäjä lähti verkkosivuiltasi pois missäkin vaiheessa ”polkua”. Muuksin verkkosivuilla suurin osa tiedosta on etusivulla, joten on luonnollista että suurin osa käyttäjistä poistuu suoraan etusivulta pois. Jos verkkosivuillasi on esimerkiksi tietty alasivu jolle haluaisit käyttäjien päätyvän, voit tutkia polkuja ja kiinnittää huomiota punaisiin verkkosivuiltasi poistuneisiin käyttäjiin. Olisiko verkkosivuissasi jotain parannettavaa, jotta käyttäjät siirtyisivät haluamaasi polkua ”maaliin” asti?
Seuraavaksi voit lukea osan 4 täältä.
Otathan yhteyttä jos tarvitset apua Google Analyticsin kanssa tai tarvitset apua verkkosivujesi kehityksessä!