Google Analytics: 2 vinkkiä, kuinka pääset alkua pidemmälle (osa 1/4)


Google Analytics on suosituin tapa kerätä verkkosivujen käyttäjistä tietoja ja tilastoja. Aina kun teemme uudet verkkosivut asennamme niihin Google Analytics -kävijäseurannan. Näillä vinkeillä otat Google Analyticsin tehokkaaseen käyttöön esimerkiksi markkinointisi tueksi tai jos muuten vain haluat oppia enemmän verkkosivujesi kävijöistä.

Google Analyticsista löydät esimerkiksi tällaista tietoa verkkosivujesi käyttäjistä:

  • Mikä on verkkosivujesi suosituin sisältö?
  • Mille sivulle ja mistä kävijät saapuvat verkkosivuillesi?
  • Miten verkkosivujasi käytetään, eli kuinka kävijät siirtyvät sivulta toiselle verkkosivuillasi?
  • Kuinka pitkään kävijät viipyvät verkkosivuillasi?
  • Mistä maasta, minkä ikäisiä ja mitä sukupuolta verkkosivujesi käyttäjät ovat?
  • Millaisella laitteella ja selaimella verkkosivujasi käytetään?

Kun avaat Google Analyticsin ensimmäistä kertaa voi valikoiden ja tiedon määrä saada sinut hämilleen. Kirjoitan nyt neliosaisen oppaan, jossa jokaisessa annan muutaman vinkin Google Analyticsin käyttöön. Tässä osassa käydään läpi ensimmäiset kaksi vinkkiä:

1. Poista itsesi niin et sotke tilastoja

Jotta sinun ja henkilökuntasi vierailut verkkosivuilla eivät vääristä tilastoja, voit luoda ”suodattimen”, jolla esim. tietyn IP-osoitteen vierailut jätetään tilastoista pois. IP-osoitesuodatin poistaa vierailut siitä hetkestä lähtien kun suodatin on otettu käyttöön, eli vanhoja tilastoja ei tällä suodattimella saa ”siivottua”.

  1. Klikkaa vasemmassa alakulmassa ”rataskuvaketta”/”Järjestelmänvalvoja”/”Admin”.
  2. Avautuvassa ikkunassa klikkaa ”Kaikki suodattimet”/”Filters”.
  3. Klikkaa ”Lisää suodatin”/”Add filter”.
  4. Anna suodattimelle jokin kuvaava nimi, valitse suodatintyypiksi ”Sulje pois”/”Exclude”, valitse ”liikenne IP-osoitteesta”, valitse ”on yhtäsuuri kuin”, kirjoita IP-osoitteesi (Näet IP-osoitteesi tekemällä Google-haun ”What is my IP address”. Jos Google ei näytä sitä heti niin avaa ensimmäinen hakutulos.). Valitse vielä ”Suodata näkymät” alta vasemmasta laatikosta verkkosivusi ja klikkaa lisää, jolloin se siirtyy oikealla puolella olevaan laatikkoon. Tämän jälkeen klikkaa ”Tallenna”.

Nyt suodatin on käytössä eivätkä vierailusi enää tallennu tilastoihin. Huomaa, että jos käytät useita koneita ja esim. kännykkää verkkosivuillasi vierailuun, pitää sinun tehdä suodattimet näille kaikille erikseen.

2. Mikä on verkkosivujesi suosituin sisältö?

Suosituimmalla sisällöllä tarkoitan niitä verkkosivujesi alasivuja, joilla on käynyt eniten ihmisiä tietyn ajanjakson aikana.

Klikkaa Käyttäytyminen → Sivuston sisältö → Kaikki sivut.

Voit valita aina kaikille näkymille ajanjakson jota haluat tarkastella. Voit esimerkiksi valita viimeisimmän vuoden tai tietyn kuukauden.

Kun olet määritellyt ajanjakson jota haluat tarkastella, näet suosituimmat sivusi listattuna tässä näkymässä. ”/” on verkkosivustosi etusivu. Tilastosta näet mm. ”Sivun katselut”, ”Yksilöidyt sivun katselut” ja ”Keskim. sivulla käytetty aika”.

Mitä nämä oikeastaan tarkoittavat? ”Sivun katselut”-sarakkeeseen lasketaan kaikki tietyn sivun lataukset, eli jos/kun sama käyttäjä on ladannut tietyn sivun useamman kerran, on ”Sivun katselut”-sarakkeen luku suurempi kuin ”Yksilöidyt sivun katselut”-sarakkeen luku. ”Yksilöidyt sivun katselut”-sarakkeeseen lasketaan vain yksi vierailu per käyttäjä, vaikka tämä sama käyttäjä olisi ladannut sivun useampaan kertaan. ”Keskim. sivulla käytetty aika” kertoo kuinka kauan käyttäjät viettävät keskimäärin aikaa tietyllä sivulla ennen kuin klikkaavat itsensä eteenpäin johonkin toiselle sivulle.

Toivottavasti pääsit näillä neuvoilla alkuun. Seuraavaksi voit lukea osan 2 täältä.

Otathan yhteyttä jos tarvitset apua Google Analyticsin kanssa!

Etsitkö tekijää verkkosivuillesi?

Lähetä meille yhteystietosi ja keskustellaan lisää tarpeistasi!